Tänään lähdin reissulle kohti Laboeta. Kohteena oli vanha sukellusvene, mutta tarkoituksena oli katella muutenkin pikkukaupunkia.

Matka sujui ihan odotetusti: käytössä oli luonnollisesti GPS, mutta siitä huolimatta ajoin paristakin risteyksestä väärin. Mä vaan en voi käsittää, kuka mies senkin laitteen on keksinyt: jos tie tekee mutkan oikealle, se EI tarkoita sitä, että pitäisi kääntyä yhtään minnekään! Varsinkaan jos siinä mutkan yhteydessä on loiva tie oikealle, joka johtaa aivan muualle kuin se varsinainen tie... Mutta kyllä mä lopulta sinne perille pääsin, ja löysin jopa parkkipaikan läheltä sitä purtiloa!

Sukellusvene oli kyllä hieno, sekä sisältä että ulkoa. Ulkoa näytti tosi isolta ja tilavalta, mutta sisälle kun meni, niin huomas miten ahdas ja ankee se oli. Kyllä siellä nyt mun kokonen pysty oleen ilman ongelmia, mutta ei siinä käytävällä kyllä olis ketään pystyny ohittaan. Ja osiossa, johon mun mielestä olis mahtunu hyvin 6 ihmistä elään, todellisuudessa eli 26, torpedojen kanssa.

1750264.jpg

1750269.jpg

1750273.jpg

1750277.jpg

Suklarin jälkeen kävelin hetken aikaa rannalla ja "rantabulevardilla". Laboe näyttää just sellaselta paikalta, johon on jo aikoja tullut vanhoja ihmisiä rantalomalle. Vuokraa asunnon rantakadulta, käy kahvilla pienissä rantakahviloissa, hengittää raitista ilmaa ja katselee merta. Täydelliseen harmoniaan tosin pienen särön tuo merelle seilaavat paatit, jotka näyttää lähinnä kongolaisilta öljynporauslautoilta...

Laboesta ajelin Kieliin, ajattelin kuljeskella vielä hetken kaupungilla. Kieliin päin ajaminen ei tuottanut minkäänlaisia vaikeuksia, sillä Kielin viitat alko heti siitä parkkipaikan kulmalta. Olisin selvinnyt Kieliin jopa ilman GPS:sää, ainoastaan keskustaan meno olisi tuottanut vaikeuksia...

Keskustassa kuljeskelin siellä täällä, ilman mitään sen suurempaa päämäärää. Tunnin verran jaksoin kierrellä, mutta sitten nälkä ajoi kotio. Lähdin parkkikselta sen verran hätäiseen, että vasta tielle päästyä tajusin, etten ollu laittanut GPS:sää!! Tähän mennessä ko. laite on aina ohjannut mut kotiin Autobahnan kautta, ei sitä perussuoraa tietä pitkin, jota aina ajan Kieliin. Syke ehti jo nousta, mutta lopulta sain ajatuksen taas juoksemaan, ja tulin siihen tulokseen, että jos oikeasti ajan harhaan, niin sitten pysähdyn vaikka ekassa kylässä, mihin autobahnalta pääsee, sikäli kuin sellaiselle jotenkin edes eksyisin.  Ihmeen kaupalle selvisin kuin selvisinkin siitä liikenneympyrää muistuttavasti risteyksestä, joka oli matkan ainoa risteys ennen kylätietä. Eli pääsin kotiin eksymättä, ilman GPS:ssää!

***

Eilen mua luultiin baijerilaiseksi. Olin Lisan ja sen kaverin kanssa mäkissä, ja myyjä kysyi, tuunko kenties Bayerista, kun mulla on niin erikoinen murre. Joo erikoinen murre mulla ihan varmasti on, mutta se on kyllä varmasti niin kovin suomalainen kuin vain voi olla. Toisaalta, voihan sen nyt niinkin ajatella, että vau, joku luuli vahingossa, että oon saksalainen! Mutta toisaalta, kaikki muut saksalaiset ajattelee, ettei Bayer edes kuulu Saksaan, kun siellä ihmiset on niin baijerilaisia. Eikä ne kuulemma edes puhu saksaa. Mutta musta se oli aika hassua, että joku kuvitteli mun tulevan Bayerista.